LONG-TERM CHANGES IN PRICE RELATIONS IN THE MARKETING CHAIN OF PORK IN POLAND

Main Article Content

Aneta Mikuła
Stanisław Stańko


Keywords : retail price, farm price, food marketing chain, price spread (marketing margin), trends
Abstract
The paper presents trends in the price spread (marketing margin, price margin) on the example of the market price of live pigs and sixteen retail market food products made from pork. The measure of the price spread was the ratio of retail prices and the prices of pork in the long term (monthly data from the years 1997-2014). Increase the price spread stated for such foods as ribs, smoked bacon, pork sausages, sausage “Myśliwska sucha”, minced meat and legs. The downward trend in the price spread appeared for the middle loin, boneless pork - shoulder, ham and cooked ham, loin “Sopocka” cooked, raw liver, and canned pork “Turystyczna”, and the relatively stable price gap occurred in the case of sausage “Krakowska sucha”, sausage “Toruńska” and luncheon meat.

Article Details

How to Cite
Mikuła, A., & Stańko, S. (2015). LONG-TERM CHANGES IN PRICE RELATIONS IN THE MARKETING CHAIN OF PORK IN POLAND. Annals of Agricultural Economics and Rural Development, 102(2), 47–56. https://doi.org/10.22630/RNR.2015.102.2.17
References

Baker Derek, 2003: The Danish food marketing chain: developments and Policy choice, Fodevateokonomisk Instytut, Report, nr 154.

Cramer Gail L., Jensen Clarance W. 1991: Agricultural Economics and Agribusiness, John Wiley & Sons, Inc. Fift Editio, New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore.

Cramer Gail L., Jensen Clarance W., Southgate Douglas, 2000: Agricultural Economics and Agribusiness, John Wiley & Sons, Inc. Eighth Edition, New York, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto.

Elitzak Howard, 1999: Food Cost Review, 1950-97, USDA, Economic Research Service, Agriculture Economic Report, no. 780, June.

Figiel Szczepan, Rembisz Włodzimierz, 2009: Przesłanki wzrostu produkcji w sektorze rolno-spożywczym - ujęcie analityczne i empiryczne, IERiGŻ-PIB, nr 169, Warszawa.

Figiel Szczepan, 2002: Cenowa efektywność rynku towarowego na przykładzie zbóż w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Gardner Bruce L. 1975: The Farm-Retail Price Speed in a Competitive Food Industry, "American Journal of Agricultural Economics", vol. 57, no. 3, August, 399-409. (Crossref)

Heijman Wilem, Krzyżanowska Zofia, Gędek Stanisław, Kowalski Zbigniew, 1997: Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa.

Kuosmanen Timo, Niemi Jurki, 2009: What explains the widening gap between the retail and producer prices of food? "Agricultural and Food Science", vol. 18, 317-331. (Crossref)

Kusz Dariusz, 2005: Specjalizacja a efektywność gospodarstw ukierunkowanych na produkcję żywca wieprzowego, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 7(1), 150-155.

Reed Albert J., Elitzak Howard, Wohlgenant Michael H. 2002: Retail Farm Price Margin and Consumer Product Diversity, USDA, Economic Research Service, Technical Bulletin Number 1899, April.

Rembisz Włodzimierz, 2007: Mikroekonomiczne podstawy wzrostu dochodów producentów rolnych, VIZJA PRESS & IT, Warszawa.

Ritson Christopher, 1977: Agricultural Economics. Principles and Policy, Collins, 8 Grafton Street, London W1.

Schnepf Randy, 2009: Farm - to Food Price Dynamics, Congressional Research Service, 7-5700, May 29.

Stańko Stanisław, 1999: Tendencje zmian cen produktów rolnych żywnościowych w krajach gospodarczo rozwiniętych i w Polsce. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, Ekonomika rolnictwa, 88(1), 7-20.

Świetlik Krystyna, 2004: Ceny żywności w procesie rynkowych przemian polskiej gospodarki (1994-2004), Studia i Monografie, IERiGŻ-PIB, Warszawa, nr 141.

Tomek William G., Robinson Kenneth L. 2001: Kreowanie cen artykułów rolnych, PWN, Warszawa, 158-177.

Tracy Michael, 1997: Polityka Rolno-żywnościowa w gospodarce rynkowej, Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa.

Urban Roman, 2002: Wartość dodana i marże w przetwórstwie głównych produktów rolnych, IERiGŻ, Warszawa, Projekt badawczy nr 5, HO2C 070 21.

USDA, ERS Meat Price Spreads. History - Pork, [on-line], www.ers.usda.gov/data-products/price-spreads-from- farm-to-consumer.aspx

Wohlgenant Michael K., Haidacher Ricard C. 1989: Retail to Farm Linkage for a Complete Demand System of Food Commodities, USDA, Economic Research Service, Technical Bulletin Number 1775, December.

Wohlgenant Michael K. 2001: Marketing Margins: Empirical Analysis, [w] Handbook of Agricultural Economics, Volume I, Edited by B. Gardner and G. Rausser, Elsevier Science B.V. (Crossref)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>