Analiza strategiczna działalności PAMAPOL SA z wykorzystaniem macierzy ADL

Main Article Content

Anna Zielińska-Chmielewska


Słowa kluczowe : macierz ADL, pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa, dojrzałość rynku, zarządzanie strategiczne, zarządzanie ryzykiem działalności gospodarczej
Abstrakt
W artykule w dwudziestopolowym układzie współrzędnych, utworzonym w dwóch wymiarach: pozycji konkurencyjnej i dojrzałości segmentów rynku, dokonano iden­tyfikacji pozycji strategicznych grup asortymentowych przedsiębiorstwa Pamapol SA oraz dojrzałości segmentów rynku spożywczego, na których oferowane są analizowane produkty. W tym celu przeprowadzono analizę portfelową z wykorzystaniem macierzy ADL, za pomocą której określono zalecane strategiczne kierunki działania oraz trajektorie rozwoju produktów. Wyniki badań pokazały, że dania gotowe (DG) zajmowały silną pozycję w portfelu Pamapolu, a segment dań gotowych znajdował się w fazie wzrostu. W ramach koncepcji trajektorii strate­gicznej zalecana jest realizacja scenariusza sukcesu, który można osiągnąć przez intensywne inwestycje. W przypadku mrożonych dań gotowych (MDG), zup (Z) oraz pasztetów i konserw (PiK) proponuje się zastosowanie strategii selektywnego inwestowania.

Article Details

Jak cytować
Zielińska-Chmielewska, A. (2012). Analiza strategiczna działalności PAMAPOL SA z wykorzystaniem macierzy ADL. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 99(4), 133–144. https://doi.org/10.22630/RNR.2012.99.4.48
Bibliografia

Błaszczyk M. 2007: Wykorzystanie metod analizy portfelowej w ocenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa na przykładzie firmy UPC Polska, [w] Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Metody analizy - przykłady, (red.) Jurek-Stepień S., SGH, Warszawa, 133-135.

Dworzecki Z. 1989: Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Rodzaje metod portfelowych, "Przegląd Organizacji", nr 6, s. 47.

Gierszewska G., Romanowska M. 2003: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa, s. 188.

Hill Ch., Jones G. 1992: Strategic Management, Houghton Mifflin Company, Boston, rozdział 2.

Hofer Ch.W., Schendel D. 1978: Strategy Formulation: Analytical Concepts, West Publishing Co., St. Paul Minn., s. 33-34.

Kosecki A., Kozik R. 1998: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PKE, Warszawa.

Kozik R., Madyda A. 2000: Wykorzystanie metod planowania strategicznego do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa budowlanego, [w] Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie - formułowanie i implementacja strategii reakcji na ryzyko, (red.) Bizon-Górecka Jadwiga, Bydgoszcz, s. 71-75.

Krupski R.1999: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody, AE, Wrocław, s. 159.

Krukowski K., Kulas-Klimaszewska I. 2002: Planowanie strategiczne, Wybrane metody. Agencja marketingowa, Wyd. APIS, Olsztyn.

Matczewski A. 1991: Zarządzanie produkcją przemysłową, PWE, Warszawa, s. 160-161.

Nogalski B., Rybicki J., Gacek-Bielec J. 1996: Modele analizy portfelowej. Teoria i praktyka, TNOiK Bydgoszcz, zeszyt 9/96, s. 12.

Penc-Pietrzak I. 1998: Zastosowanie koncepcji cyklu życia w optymalizacji portfela firmy, "Marketing i rynek", nr 1, s. 18-19, 97-99.

Penc-Pietrzak I. 2000: Strategie biznesu i marketingu, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków, s. 106-108.

Pierścionek Z. 1996: Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa, s. 252-261.

Pierścionek Z. 2003: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN Warszawa, s. 101.

Peters T., Austin N. 1985: A passion for excellence. A passion for excellence: the leadership difference, New York: Random House, XXV, s. 437.

Stabryła A., 2000: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa - Kraków, s. 187.

Strategor 2001: Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, s. 48, 139-142.

info.wyborcza.biz/szukaj/gospodarka/producent+da%C5%84, dostęp 1.07.2012.

www.fcmarket.pl/sezam/161823.pdf; dostęp 1.07.2012.

www.lista500.polityka.pl/companies/show/255; dostęp 1.07.2012.

www.MIP22072010.pdf; dostęp 15.10.2012.

www.newconnect.info/spolka/eskimos_spolka_akcyjna-ESK/o_spolce; dostęp 8.11.2012.

www.pamapol.com.pl; dostęp 1.07.2012.

www.portalspozywczy http://przemyslspozywczy.eu/wp/wp-content/uploads/2010/09/Mro%C5%BCone-dania-gotowe.pdf; dostęp 15.10.2012.

www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/mars-polska-rynek-dan-gotowych-i-sosow-czeka-dynamiczny-rozwoj,70928.html; dostęp 1.07.2012. www.portalspozywczy.pl/mieso/teksty/producenci-dan-gotowych-licza-na-wyzsza-sprzedaz-w-okresie-wakacyjnym,70723.html; dostęp 1.07.2012.

www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/nestle-spodziewamy-sie-wzrostu-kategorii-dan-gotowych-instant,67873.html; dostęp 15.10.2012. (Crossref)

www.ptfarm.pl/pub/File/bromatologia_2009/bromatologia_3_2009/BR3%20s.%200593-0597.pdf, dostęp 1.07.2012.

www.wiadomosci24.pl/artykul/ekspansja_wielkopolskiej_firmy_profi_45904.html dostęp 1.07.2012

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.