Długookresowe zmiany relacji cenowych w łańcuchu marketingowym wieprzowiny w Polsce

Main Article Content

Aneta Mikuła
Stanisław Stańko


Słowa kluczowe : ceny detaliczne, ceny surowca rolniczego, łańcuch marketingowy, rozstęp cenowy (marża marketingowa), tendencje
Abstrakt
W opracowaniu przedstawiono tendencje w kształtowaniu się rozstępu cenowe­go (ang. price spread), marży marketingowej (ang. marketing margin), marży cenowej (ang. price margin) na przykładzie rynku żywca wieprzowego i rynku detalicznego 16 produktów żywnościowych wytwarzanych z wieprzowiny. Miarą rozstępu cenowego była relacja cen detalicznych i cen żywca w długim okresie (dane miesięczne z lat 1997-2014). Wzrost rozstępu cenowego stwierdzono dla takich produktów żywnościowych, jak: żeberka, boczek wędzony, parówki wieprzowe, kiełbasa „Myśliwska sucha”, mięso mielone i nogi wieprzowe. Tendencja spadkowa rozstępu cenowego występowała dla: schabu środkowego, mięsa wieprzowego bez kości (łopatki), szynki, baleronu gotowanego, polędwicy sopockiej parzonej, wątroby surowej oraz konserwy wieprzowej „Turystyczna”, a względnie ustabilizowany rozstęp cenowy występował w przypadku kiełbas „Krakowskiej suchej” i „Toruńskiej” oraz mielonki wieprzowej.

Article Details

Jak cytować
Mikuła, A., & Stańko, S. (2015). Długookresowe zmiany relacji cenowych w łańcuchu marketingowym wieprzowiny w Polsce. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 102(2), 47–56. https://doi.org/10.22630/RNR.2015.102.2.17
Bibliografia

Baker Derek, 2003: The Danish food marketing chain: developments and Policy choice, Fodevateokonomisk Instytut, Report, nr 154.

Cramer Gail L., Jensen Clarance W. 1991: Agricultural Economics and Agribusiness, John Wiley & Sons, Inc. Fift Editio, New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore.

Cramer Gail L., Jensen Clarance W., Southgate Douglas, 2000: Agricultural Economics and Agribusiness, John Wiley & Sons, Inc. Eighth Edition, New York, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto.

Elitzak Howard, 1999: Food Cost Review, 1950-97, USDA, Economic Research Service, Agriculture Economic Report, no. 780, June.

Figiel Szczepan, Rembisz Włodzimierz, 2009: Przesłanki wzrostu produkcji w sektorze rolno-spożywczym - ujęcie analityczne i empiryczne, IERiGŻ-PIB, nr 169, Warszawa.

Figiel Szczepan, 2002: Cenowa efektywność rynku towarowego na przykładzie zbóż w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Gardner Bruce L. 1975: The Farm-Retail Price Speed in a Competitive Food Industry, "American Journal of Agricultural Economics", vol. 57, no. 3, August, 399-409. (Crossref)

Heijman Wilem, Krzyżanowska Zofia, Gędek Stanisław, Kowalski Zbigniew, 1997: Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa.

Kuosmanen Timo, Niemi Jurki, 2009: What explains the widening gap between the retail and producer prices of food? "Agricultural and Food Science", vol. 18, 317-331. (Crossref)

Kusz Dariusz, 2005: Specjalizacja a efektywność gospodarstw ukierunkowanych na produkcję żywca wieprzowego, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 7(1), 150-155.

Reed Albert J., Elitzak Howard, Wohlgenant Michael H. 2002: Retail Farm Price Margin and Consumer Product Diversity, USDA, Economic Research Service, Technical Bulletin Number 1899, April.

Rembisz Włodzimierz, 2007: Mikroekonomiczne podstawy wzrostu dochodów producentów rolnych, VIZJA PRESS & IT, Warszawa.

Ritson Christopher, 1977: Agricultural Economics. Principles and Policy, Collins, 8 Grafton Street, London W1.

Schnepf Randy, 2009: Farm - to Food Price Dynamics, Congressional Research Service, 7-5700, May 29.

Stańko Stanisław, 1999: Tendencje zmian cen produktów rolnych żywnościowych w krajach gospodarczo rozwiniętych i w Polsce. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, Ekonomika rolnictwa, 88(1), 7-20.

Świetlik Krystyna, 2004: Ceny żywności w procesie rynkowych przemian polskiej gospodarki (1994-2004), Studia i Monografie, IERiGŻ-PIB, Warszawa, nr 141.

Tomek William G., Robinson Kenneth L. 2001: Kreowanie cen artykułów rolnych, PWN, Warszawa, 158-177.

Tracy Michael, 1997: Polityka Rolno-żywnościowa w gospodarce rynkowej, Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa.

Urban Roman, 2002: Wartość dodana i marże w przetwórstwie głównych produktów rolnych, IERiGŻ, Warszawa, Projekt badawczy nr 5, HO2C 070 21.

USDA, ERS Meat Price Spreads. History - Pork, [on-line], www.ers.usda.gov/data-products/price-spreads-from- farm-to-consumer.aspx

Wohlgenant Michael K., Haidacher Ricard C. 1989: Retail to Farm Linkage for a Complete Demand System of Food Commodities, USDA, Economic Research Service, Technical Bulletin Number 1775, December.

Wohlgenant Michael K. 2001: Marketing Margins: Empirical Analysis, [w] Handbook of Agricultural Economics, Volume I, Edited by B. Gardner and G. Rausser, Elsevier Science B.V. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.