Czynniki warunkujące kierunki zmian handlu targowiskowego w Polsce

Main Article Content

Mariusz Hamulczuk


Słowa kluczowe : targowisko, handel, łańcuch marketingowy, struktury rynku
Abstrakt
Targowiska odgrywają ważną rolę w handlu towarami rolno-żywnościowymi. Niemniej jednak znaczenie tej formy handlu maleje wraz ze wzrostem poziomu rozwoju gospodarczego. Celem opracowania było wskazanie czynników warunkujących zmiany handlu targowiskowego w Polsce. Badania empiryczne oparto na danych GUS z lat 1999-2014. Wyniki potwierdzają spadkowe tendencje w zakresie powierzchni targowisk stałych z towa­rzyszącymi procesami koncentracji handlu detalicznego w Polsce. Do głównych czynników warunkujących spadek znaczenia handlu targowiskowego zaliczyć można wzrost znaczenia sklepów wielkopowierzchniowych, zmiany zachodzące w rolnictwie oraz zmiany nawyków zakupowych konsumentów.

Article Details

Jak cytować
Hamulczuk, M. (2016). Czynniki warunkujące kierunki zmian handlu targowiskowego w Polsce. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 103(2), 69–77. https://doi.org/10.22630/RNR.2016.103.2.16
Bibliografia

Bareja-Wawryszuk Ola, Jarosław Gołębiewski, 2014: Economic Functions of Open-Air Trade in the Context of Local Food System Development, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 16(6), 20-26.

Chechelski Piotr, 2015: Wpływ korporacji handlowych na polski rynek spożywczy, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej", nr 2 (343), 3-15. (Crossref)

Church Jeffrey, Roger Ware, 2000: Industrial Organization: A Strategic Approach, Irwin McGraw-Hill, Boston.

Ciechomski Wiesław, 2010: Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań.

Ciechomski Wiesław, 2014: Handel targowiskowy w Poznaniu - diagnoza stanu rozwoju, preferencje klientów, tendencje zmian, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu", nr 28, 25-46.

Dąbrowski Janusz, 1996: Handel targowiskowy fenomen polskiej transformacji, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa.

Fresno José Manuel, Rolf Koops, 2000: Market Trading in Europe. Methodological guide for the analysis and enhancement of markets in public areas, Hague: Union Européenne du Commerce Ambulant (UECA).

Gonzalez Sara, Paul Waley, 2013: Traditional Retail Markets: The New Gentrification Frontier? "Antipode", vol. 45, no. 4, 965-983. (Crossref)

Hamulczuk Mariusz (red.), 2015: Struktury rynku i kierunki ich zmian w łańcuchu marketingowym żywności w Polsce i na świecie, Publikacje Programu Wieloletniego 2015-2019, IERIGŻ-PIB, Warszawa.

Karwat-Woźniak Bożena, 2013: Zmiany w formach sprzedaży produktów rolnych w gospodarstwach indywidualnych, Wydawnictwo IERiGŻ-PIB, Warszawa.

Kłosiewicz-Górecka Urszula, 2013: Struktura handlu detalicznego w Polsce a preferowane przez konsumentów miejsca zakupu FMCG, "Konsumpcja i Rozwój", nr 2(5), 133-145.

Kropiwnicki Jerzy, 2003: Fenomen bazarów, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica", nr 170, 107-120.

Momot Rafał, 2016: Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce, Fundacja Republikańska, Warszawa, 1-34.

Powęska Halina, 2002: Przestrzenny wymiar handlu transgranicznego w Polsce w ostatniej dekadzie XX wieku, "Geopolitical Studies", nr 9, 5-118.

Rakowski Janusz, 2000: Targowiska i bazary jako problem społeczny, "Handel Wewnętrzny", nr 6, 23-27.

Stock James H., Mark M. Watson, 2007: Introduction to Econometrics, Addison Wesley, Boston.

Tremblay Victor, Carol H. Tremblay, 2012: New Perspective on Industrial Organization with Contributions from Behavioral Economics and Game Theory, Springer, New York. (Crossref)

Wrzosek Wojciech, 2002: Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.