The research on the effectiveness of higher education - effectiveness of the public universities of agriculture in 2006-2008

Main Article Content

Michał Świtłyk
Zbigniew Mongiało


Keywords : efficiency, universities, DEA
Abstract
The aim of the study was to determine the effectiveness of higher education in Poland in 2006-2008. For the analysis adopted by 59 universities under the supervision of the Ministry of Science and Higher Education, with particular emphasis on agricultural education. The method of oriented VRS DEA. The average coefficients of performance of universities in the years 2006-2008. The university research model was used consisting of 2 outputs (number of students in total, the value of funds raised for research) and two inputs (the value of gross wages, the value of the remaining cost generic). The average VRS efficiency ratio in 2006-2008 ranged from 84% to 88.6%. The highest efficiency ratios were characterized by VRS technical schools and the lowest rates were recorded in the effectiveness of the economic and agricultural universities. An analysis of output gaps that cause inefficiency university can be incorrectly implemented managerial function of organizing.

Article Details

How to Cite
Świtłyk, M., & Mongiało, Z. (2010). The research on the effectiveness of higher education - effectiveness of the public universities of agriculture in 2006-2008. Annals of Agricultural Economics and Rural Development, 97(3), 269–278. https://doi.org/10.22630/RNR.2010.97.3.53
References

Abbott M., Doucouliagos C. 2003: The efficiency of Australia universities: a data envelopment analysis. Economics of Education Review., nr 22, s. 89-97. (Crossref)

Afonso A., Santos M. Students and Teachers: A DEA Approach to the Relative Efficiency of Portuguese Public Universities, http://www.iseg.utl.pt/departamentos/economia/wp/wp072005decisep.pdf (dostęp 30.04.2010).

Afonso A., Santos M. 2004: Public Tertiary Education Expenditure in Portugal: a Non-Parametric Efficiency Analysis, http://www.iseg.utl.pt/departamentos/economia/wp/ wp052004decisep.pdf (dostęp 30.04.2010). (Crossref)

Ahn T., Charnes A., Cooper W. W. 1988: Some Statistical and DEA Evaluations of Relative Efficiencies of Public and Private Institutions of Higher Learning. Socio-Economic Planning Sciences., nr 22, s. 259-269. (Crossref)

Johnes J. 2006: Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review., nr 25, s. 273-288. (Crossref)

Johnes J., Johnes G. 1995: Research Funding and Performance in U.K. University Departments of Economics: a Frontier Analysis. Economics of Education Review., Vol. 14, No. 3, s. 301-314. (Crossref)

Johnes J., Yu L. 2008: Measuring the research performance of Chinese higher education institutions using data envelopment analysis. China Economic Review., nr 19, s. 679-696. (Crossref)

Kania W. 1998: Zastosowanie metody DEA do porównywania efektywności kształcenia w szkołach wyższych, [w:] Ekonometria czasu transformacji, (red.) A. Barczak, Katowice, s. 187-196.

Kao C., Hung H.-T. 2008: Efficiency analysis of university departments: An empirical study, Omega 36 .The International Journal of Management Science., s. 653-664. (Crossref)

Ng Y.C., Li S. 2009: Efficiency and productivity growth in Chinese universities during the post-reform period. China Economic Review., nr 20, s. 183-192. (Crossref)

Pasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M. 2009: Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001-2005. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej., nr 1(318), s. 57-72.

Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020. Projekt środowiskowy. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Szkolnictwo wyższe 2006. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2007.

Szkolnictwo wyższe 2007. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2008.

Szkolnictwo wyższe 2008. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2009.

Szuwarzyński A. 2006a: Metoda DEA pomiaru efektywności działalności szkół wyższych, Nauka i Szkolnictwo Wyższe., nr 2/28, s. 78-88.

Szuwarzyński A. 2006b: Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, [w:] Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź, s. 213-224.

Założenia do nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, http://www.bip.nauka.gov.pl/_gAllery/73/10/7310/20091030_EEE_zalozenia_po_RM.pdf (dostêp 10.04.2010).

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles