CONDITIONS AND TRENDS IN FOOD CONSUMPTION IN LUBUSKIE VOIVODESHIP

Main Article Content

Piotr Kułyk
Mariola Michałowska


Keywords : food consumption, food, consumption trends, consumer, health, proper nutrition, lifestyle, income, food expenditure, household
Abstract
The problem of consumer behavior in the food market is of interest to a variety of scientific disciplines, includ­ing sciences such as economics, psychology, sociology and management. The key issue in the decision-making process made by every person in the field of food consumption is the choice of proper nutrition, which seems difficult. The paper presents the level and the structure of food consumption in Poland as well as in individual provinces, with particular emphasis on Lubuskie voivodeship. Moreover, the causes of the change in food intake are shown. The main objective of the study is to assess the trends in food consumption in Lubuskie voivodeship against the changes in the pattern of food consumption in Poland. The study among inhabitants of the Lubuskie voivodeship shows that the majority of respondents purchase food taking economic factors into account. Among the most frequently consumed products are bakery and confectionery products, followed by products of animal origin, i.e. meat and meat products, whereas milk and dairy products are ranked third and fourth respectively. Two out of three respondents claim to consume vegetables. It should be noted that for the surveyed food safety is of paramount importance when buying food.

Article Details

How to Cite
Kułyk, P., & Michałowska, M. (2017). CONDITIONS AND TRENDS IN FOOD CONSUMPTION IN LUBUSKIE VOIVODESHIP. Annals of Agricultural Economics and Rural Development, 104(1), 83–94. https://doi.org/10.22630/RNR.2017.104.1.6
References

Bank Danych Lokalnych, GUS, 2016: Warszawa, http://stat.gov.pl, dostęp: 10.09.2016.

Briffa John, 2000: Zdrowa żywność, Bellona, Warszawa.

CBOS, 2012: Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa, 4, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF, dostęp: 10.09.2016.

Czapski Janusz, 2004: Jakość żywności i jej uwarunkowania, [w] Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, red. Jan Gawęcki, Teresa Mossor-Pietraszewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

GUS, 2015: Rocznik statystyczny rolnictwa, Warszawa.

GUS, 2016: Sytuacja gospodarstw domowych w 2015 roku w świetle wyników badania budżetu gospodarstw domowych w 2015 roku, Warszawa, 14-15.

Kotler Philip, 1999: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa.

Laskowski Wacław, Ewa Świstak, 2014, Zmiany we wzorcach spożycia żywności w Polsce, Wydawnictwo Laskowski, Warszawa.

Michałowska Mariola, Wiesław Danielak, 2015: The impact of globalization on consumer behaviour in Lubuskie province in the light of the research, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia", vol. 49, no. 3, 138. (Crossref)

Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015, Załącznik do uchwały nr 90/2007 Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007 r., http://www2.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/zal_urm_ npz_90_15052007p.pdf, dostęp: 16.06.2016.

Solomon Michael R., 2006, Zachowania i zwyczaje konsumentów, Helion, Gliwice.

Sprawozdanie z wykonania założeń polityki pieniężnej na rok 2014. Załącznik do uchwały nr 3/2015 Rady Polityki Pieniężnej z dnia 5 maja 2015 r. (poz. 405), Monitor Polski, Dz.Urz. RP, poz. 405, Uchwała nr 3/2015 Rady Polityki Pieniężnej z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania założeń polityki pieniężnej na rok 2014, Warszawa, maj 2015 r.

Szumilak Jan, 1996: Style życia konsumentów, [w] Podstawy marketingu, red. Jerzy Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)