REGIONAL DIFFERENCES IN DIRECT SALES OF ANIMAL PRODUCTS IN POLAND

Main Article Content

Anna Sieczko
Anna Parzonko
Leszek Sieczko


Keywords : rural areas, direct sales, farm, products of animal origin
Abstract
The paper presents regional differences in direct sales in Poland. The aim of the study was to de­termine the scale and scope of direct sales of animal products in spatial terms. The study covered farms directly selling animal products in 2016. The analysis of the revised 8341 subjects was presented at the county (powiat) level. The counties included in the study were divided into quartiles in order to show the variability and the quantity ranges in the collected data. The analysis showed that the biggest number of entities directly selling animal products was registered in Wielkopolskie voivodship and the smallest number - in Świętokrzyskie voivodeship. The division of counties into quartiles showed a large spatial diversity in the sales of unprocessed bee products. The graphical map of Poland shows that bee products sales dominate in the counties located around major cities and tourist cities.

Article Details

How to Cite
Sieczko, A., Parzonko, A., & Sieczko, L. (2016). REGIONAL DIFFERENCES IN DIRECT SALES OF ANIMAL PRODUCTS IN POLAND. Annals of Agricultural Economics and Rural Development, 103(4), 69–77. https://doi.org/10.22630/RNR.2016.103.4.38
References

Borowska Agnieszka, 2015: Wsparcie instytucjonalne sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych w Polsce w latach 2007-2013 na przykładzie targowisk. "Marketing i Rynek", nr 8, 2015, 61-69.

CDR, 2014: Znaczenie sprzedaży bezpośredniej (marketingu bezpośredniego), przykładów dobrych i złych działań w zakresie marketingu, sprzedaży bezpośredniej i obsługi klienta w opinii uczestników szkoleń dla rolników i przedsiębiorców. Raport CDR w Brwinowie, Oddział w Krakowie, http://ksow.pl/fileadmin/user_upload/ksow.pl/.../raport_podsumowujacy.pdf, dostęp 15.01.2017.

Czubała Anna, 2001: Dystrybucja produktów. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 30.

Gołębiewski Jarosław, Ola Bareja-Wawryszuk, 2016: Znaczenie sprzedaży bezpośredniej w polskim rolnictwie. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 18(3), 85-88.

GUS, 2015: Rocznik statystyczny rolnictwa. Wydawnictwo GUS, Warszawa, 108.

Grosse Tomasz Grzegorz, Łukasz Hardt, 2010: Sektorowa czy zintegrowana, czyli o optymalnej strategii rozwoju polskiej wsi. Wydawnictwo "Pro Oeconomia", Fundacja Ewaluacji i Badań Ekonomicznych, Warszawa, 28.

Kapała Anna, Julian Kalinowski, Stanisław Minta, 2015: Sprzedaż bezpośrednia w Polsce na przykładzie produktów pochodzenia zwierzęcego. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 17(4), 116-122.

Parzonko Anna Justyna, 2016: Rezerwy zasobów pracy w rolnictwie w Polsce i możliwości ich wykorzystania. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 18(3), 292-297.

Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego. Dz.U. 2014, poz. 1577, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych. Dz.U. 2007, nr 112, poz. 774.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej. Dz.U. 2015, poz. 1703.

Direct selling channels for small producers, www.agric.wa.gov.au, dostęp: 20.11.2016.

Sieczko Anna, 2015: Sprzedaż bezpośrednia produktów żywnościowych z gospodarstw rolnych. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 17(5), 246-251.

Wojciechowski Tadeusz, 2011: Marketingowo-logistyczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wydawnictwo Difin, Warszawa, 107.

www.wetgiw.gov.pl, dostęp: 16.10.2016.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.