CONSUMER BEHAVIOUR IN THE PROCESSED FRUIT MARKET

Main Article Content

Iwona Kowalczuk
Emilia Olbryś


Keywords : processed fruits, consumer behavior, food market
Abstract
The article presents the results of a survey concerning consumer behaviour in the market of processed fruits. The study was conducted in 2013, on a sample of 250 respondents, focusing on such aspects of consumer behavior as: frequency and reasons for consumption of processed fruits, ways to stock up on these products, factors determining the purchasing decisions of the respondents, ways of culinary use of processed fruits. The study showed differences in consumer behaviour in the market of processed fruit for all analyzed aspects. These differences suggest the need for further exploration and study

Article Details

How to Cite
Kowalczuk, I., & Olbryś, E. (2014). CONSUMER BEHAVIOUR IN THE PROCESSED FRUIT MARKET. Annals of Agricultural Economics and Rural Development, 101(3), 115–125. https://doi.org/10.22630/RNR.2014.101.3.38
References

Babicz-Zielińska Ewa, Jeżewska-Zychowicz Marzena, Laskowski Wacław, 2010: Postawy i zachowania konsumentów w stosunku do żywności wygodnej, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość", t. 71, z. 4, 141-153.

Baryłko-Pikielna Nina, Kostyra Eliza 2004: Rola wrażeń smakowo - zapachowych w percepcji i akceptacji żywności, "Przemysł spożywczy", t. 58, z. 12, 3-10, 31.

Baryłko-Pikielna Nina, Matuszewska Irena, 2014: Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.

Budżety gospodarstw domowych w latach 2000-2012, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2001-2013.

Czernyszkiewicz Eugenia, 2011: Jakość owoców w ocenie konsumenckiej, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość", t. 78, z. 5, 173-187.

Earle Mary, Earle Richard, Anderson Allan, 2007: Opracowanie produktów spożywczych. Podejście marketingowe. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 34.

Frendler-Bielicka Julia 2013: Jak i gdzie kupujemy żywność, http://www.cbos.pl/spiskom.pol/2013/k_094_13.pdf, 3, dostęp: 17.04.2014.

Gawęcki Jan, 2002: Żywność nowej generacji a racjonalne żywienie, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość", t. 33, z. 4, 5-14.

Gutkowska Krystyna, Ozimek Irena, 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005, 113-114.

Harding Anne-Helen, Wareham Nicholas, Bingham Sheila, Khaw KayTee, Luben Robert, Welch Ailsa, Forouhi Nita, 2008: Plasma vitamin C level, fruit and vegetable consumption, and the risk of new-onset type 2 diabetes mellitus: the European prospective investigation of cancer -Norfolk prospective study, "Archives of Internal Medicine", t. 168, z. 14, 1493-1499. (Crossref)

Hoffman Monika, Świderski Franciszek, 2010: Charakterystyka, podział oraz ocena towaroznawcza przetworów owocowych i warzywnych, [w] Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii, Wydawnictwo. SGGW, Warszawa, 336-375.

Hung Hsin-Chia, Joshipura Kaumudi, Jiang Rui, Hu Frank., Hunter David, Smith-Warner Stephanie, Colditz Graham, Rosner Bernard, Spiegelman Donna, Willett Walter, 2004: Fruit and vegetable intake and risk of major chronic disease, "Journal of the National Cancer Institute", T. 96, z. 21, 1577-1584. (Crossref)

Janicki Andrzej 2003: Żywność wygodna, [w] Żywność wygodna i funkcjonalna, Franciszek Świderski (red.), Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 13-26.

Kosicka-Gębska Małgorzata, Tull-Krzyszczuk Agnieszka, Gębski Jerzy, 2011: Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 128-132.

Kowalczuk Iwona, 2008: Cena jako determinanta zachowań nabywczych konsumentów na rynku żywności, "Handel Wewnętrzny", t. 313, z. 2, 34-41.

Kowalczuk Iwona, 2011: Innowacyjna żywność w opinii konsumentów i producentów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 121-124.

Markowski Jarosław, Płocharski Witold, Pytasz Urszula, Rutkowski Krzysztof 2012: Owoce, warzywa, soki - ich kaloryczność, wartość odżywcza na tle zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze, cz.1, "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny", t. 56, z. 9, 24-27.

Matysik-Pejas Renata, 2008: Rola marki w decyzjach nabywczych konsumentów produktów żywnościowych, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 10(4), 260-265.

Mikuta Beata 2000: Studia nad wartością pracy domowej w mieście i na wsi ze szczególnym uwzględnieniem realizacji funkcji żywieniowej, Praca doktorska, SGGW, Warszawa, 78-94.

Niewczas Magdalena 2013: Kryteria wyboru żywności, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość", t. 91, z. 6, 204-219.

Sajdakowska Marta, 2003: Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, "Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria", t. 2, z. 1, 177-184.

Szwacka Joanna, 2006: Uwarunkowania zachowań konsumenckich na rynku żywnościowym w stadium globalizacji, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 8(3), 140-145.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.