Regionalne zróżnicowanie sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego w Polsce

Main Article Content

Anna Sieczko
Anna Parzonko
Leszek Sieczko


Słowa kluczowe : obszary wiejskie, sprzedaż bezpośrednia, gospodarstwo rolne, produkty pochodzenia zwierzęcego
Abstrakt
W opracowaniu przedstawiono regionalne zróżnicowanie sprzedaży bezpośredniej w Polsce. Celem badań było określenie skali i zakresu rodzajowego sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego w ujęciu przestrzennym. Przedmiotem badań były gospodarstwa rolników prowadzące sprzedaż bezpośrednią tych produktów w 2016 roku. Analiza zweryfikowanych 8341 podmiotów została przedstawiona na poziomie powiatów, które podzielono na kwartyle w celu ukazania zmienności i zakresów liczebności w badanym materiale. Najwięcej zarejestrowanych podmiotów było w województwie wielkopolskim, a najmniej w świętokrzyskim. Podział powiatów na kwartale wykazał duże zróżnicowanie przestrzenne sprzedaży nieprzetworzonych produktów pochodzenia pszczelego, a sprzedaż bezpośrednia produktów pochodzenia zwierzęcego dominowała w powiatach zlokalizowanych wokół dużych miast oraz mających walory turystyczne.

Article Details

Jak cytować
Sieczko, A., Parzonko, A., & Sieczko, L. (2016). Regionalne zróżnicowanie sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego w Polsce. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 103(4), 69–77. https://doi.org/10.22630/RNR.2016.103.4.38
Bibliografia

Borowska Agnieszka, 2015: Wsparcie instytucjonalne sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych w Polsce w latach 2007-2013 na przykładzie targowisk. "Marketing i Rynek", nr 8, 2015, 61-69.

CDR, 2014: Znaczenie sprzedaży bezpośredniej (marketingu bezpośredniego), przykładów dobrych i złych działań w zakresie marketingu, sprzedaży bezpośredniej i obsługi klienta w opinii uczestników szkoleń dla rolników i przedsiębiorców. Raport CDR w Brwinowie, Oddział w Krakowie, http://ksow.pl/fileadmin/user_upload/ksow.pl/.../raport_podsumowujacy.pdf, dostęp 15.01.2017.

Czubała Anna, 2001: Dystrybucja produktów. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 30.

Gołębiewski Jarosław, Ola Bareja-Wawryszuk, 2016: Znaczenie sprzedaży bezpośredniej w polskim rolnictwie. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 18(3), 85-88.

GUS, 2015: Rocznik statystyczny rolnictwa. Wydawnictwo GUS, Warszawa, 108.

Grosse Tomasz Grzegorz, Łukasz Hardt, 2010: Sektorowa czy zintegrowana, czyli o optymalnej strategii rozwoju polskiej wsi. Wydawnictwo "Pro Oeconomia", Fundacja Ewaluacji i Badań Ekonomicznych, Warszawa, 28.

Kapała Anna, Julian Kalinowski, Stanisław Minta, 2015: Sprzedaż bezpośrednia w Polsce na przykładzie produktów pochodzenia zwierzęcego. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 17(4), 116-122.

Parzonko Anna Justyna, 2016: Rezerwy zasobów pracy w rolnictwie w Polsce i możliwości ich wykorzystania. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 18(3), 292-297.

Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego. Dz.U. 2014, poz. 1577, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych. Dz.U. 2007, nr 112, poz. 774.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej. Dz.U. 2015, poz. 1703.

Direct selling channels for small producers, www.agric.wa.gov.au, dostęp: 20.11.2016.

Sieczko Anna, 2015: Sprzedaż bezpośrednia produktów żywnościowych z gospodarstw rolnych. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 17(5), 246-251.

Wojciechowski Tadeusz, 2011: Marketingowo-logistyczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wydawnictwo Difin, Warszawa, 107.

www.wetgiw.gov.pl, dostęp: 16.10.2016.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.