Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006-2008

Main Article Content

Michał Świtłyk
Zbigniew Mongiało


Słowa kluczowe : efektywność, szkoły wyższe, DEA
Abstrakt
Celem opracowania jest ustalenie efektywności szkół wyższych w Polsce w latach 2006-2008. Analizie poddano 59 uczelni podlegających nadzorowi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem uczelni rolniczych. W badaniach zastosowano metodę DEA zorientowaną na VRS. W badaniach zastosowano model uczelni składający się z dwóch wyjść (liczba studentów ogółem, wartość środków uzyskanych na badania) oraz z dwóch nakładów (wartość płac brutto, wartość pozostałych kosztów rodzajowych). Przeciętny współczynnik efektywności VRS w latach 2006-2008 wynosił od 84,0 do 88,6%. Najwyższymi współczynnikami efektywności VRS charakteryzowały się uczelnie techniczne, zaś najniższe współczynniki efektywności odnotowano w uczelniach ekonomicznych i rolniczych. Z analizy luk produkcyjnych wynika, że przyczyną nieefektywności uczelni może być nieprawidłowo realizowana kierownicza funkcja organizowania.

Article Details

Jak cytować
Świtłyk, M., & Mongiało, Z. (2010). Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006-2008. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 97(3), 269–278. https://doi.org/10.22630/RNR.2010.97.3.53
Bibliografia

Abbott M., Doucouliagos C. 2003: The efficiency of Australia universities: a data envelopment analysis. Economics of Education Review., nr 22, s. 89-97. (Crossref)

Afonso A., Santos M. Students and Teachers: A DEA Approach to the Relative Efficiency of Portuguese Public Universities, http://www.iseg.utl.pt/departamentos/economia/wp/wp072005decisep.pdf (dostęp 30.04.2010).

Afonso A., Santos M. 2004: Public Tertiary Education Expenditure in Portugal: a Non-Parametric Efficiency Analysis, http://www.iseg.utl.pt/departamentos/economia/wp/ wp052004decisep.pdf (dostęp 30.04.2010). (Crossref)

Ahn T., Charnes A., Cooper W. W. 1988: Some Statistical and DEA Evaluations of Relative Efficiencies of Public and Private Institutions of Higher Learning. Socio-Economic Planning Sciences., nr 22, s. 259-269. (Crossref)

Johnes J. 2006: Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review., nr 25, s. 273-288. (Crossref)

Johnes J., Johnes G. 1995: Research Funding and Performance in U.K. University Departments of Economics: a Frontier Analysis. Economics of Education Review., Vol. 14, No. 3, s. 301-314. (Crossref)

Johnes J., Yu L. 2008: Measuring the research performance of Chinese higher education institutions using data envelopment analysis. China Economic Review., nr 19, s. 679-696. (Crossref)

Kania W. 1998: Zastosowanie metody DEA do porównywania efektywności kształcenia w szkołach wyższych, [w:] Ekonometria czasu transformacji, (red.) A. Barczak, Katowice, s. 187-196.

Kao C., Hung H.-T. 2008: Efficiency analysis of university departments: An empirical study, Omega 36 .The International Journal of Management Science., s. 653-664. (Crossref)

Ng Y.C., Li S. 2009: Efficiency and productivity growth in Chinese universities during the post-reform period. China Economic Review., nr 20, s. 183-192. (Crossref)

Pasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M. 2009: Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001-2005. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej., nr 1(318), s. 57-72.

Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020. Projekt środowiskowy. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Szkolnictwo wyższe 2006. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2007.

Szkolnictwo wyższe 2007. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2008.

Szkolnictwo wyższe 2008. Dane podstawowe. Informator, MNiSW, Warszawa 2009.

Szuwarzyński A. 2006a: Metoda DEA pomiaru efektywności działalności szkół wyższych, Nauka i Szkolnictwo Wyższe., nr 2/28, s. 78-88.

Szuwarzyński A. 2006b: Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, [w:] Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź, s. 213-224.

Założenia do nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, http://www.bip.nauka.gov.pl/_gAllery/73/10/7310/20091030_EEE_zalozenia_po_RM.pdf (dostêp 10.04.2010).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora