Globalne zmiany technologiczne i ich wpływ na promocję agroturystyki w internecie

Main Article Content

Karol Król


Słowa kluczowe : wydajność i optymalizacja witryn internetowych, funkcjonalność, projek­towanie responsywne
Abstrakt
O przewadze konkurencyjnej na rynku usług turystycznych może zadecydować wykorzystanie możliwości udostępnianych przez Internet oraz globalne zmiany technologiczne. W artykule zaprezentowano wyniki badań empirycznych witryn internetowych gospodarstw agrotury­stycznych położonych w województwach: warmińsko-mazurskim, podkarpackim i małopolskim. Badania wykonano za pomocą aplikacji sieciowych, które automatyzują testy wybranych para­metrów witryn, w szczególności użyteczności, wydajności oraz techniki wykonania. Wykazano, że oceniane witryny wymagają optymalizacji i w świetle zmian jakościowych zachodzących w Internecie mogą sukcesywnie tracić miejsce w wynikach wyszukiwania. Ponadto wyniki badań skłaniają do refleksji nad skutecznością indywidualnych witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych w promocji ich usług i rodzą pytanie, czy w przyszłości dominującej roli nie przejmą w tym zakresie wyspecjalizowane portale grupujące oferty noclegów w Internecie.

Article Details

Jak cytować
Król, K. (2016). Globalne zmiany technologiczne i ich wpływ na promocję agroturystyki w internecie. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 103(3), 84–100. https://doi.org/10.22630/RNR.2016.103.3.29
Bibliografia

Alexa, 2016: Actionable Analytics for the Web. The top 500 sites on the web, http://www.alexa.com/topsites, dostęp: 24.08.2016.

Baran Ewa, Iwona Kiniorska, Monika Noga, 2015: Innowacyjność gospodarstw agroturystycznych w regionie świętokrzyskim, [w] Turystyka wiejska i agroturystyka - nowe paradygmaty dla XXI wieku, Wioletta Kamińska, Małgorzata Wilk-Grzywny (red.), Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, 247-262.

Boguś Marta 2011. Proces kształtowania się korporacji ponadnarodowej Google, "Przedsiębiorczość- Edukacja", nr 7, 128-145. (Crossref)

Brelik Agnieszka, 2009: Rural Touris M Development in Poland, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 11(6), 17-20.

Chochołowski Bartosz, 2015: Koniec prostego SEO, określenie SEM zmienia sens - branża przechodzi ewolucję, [w] Raporty interaktywnie.com. Marketing w wyszukiwarkach, 51-61.

Ciemniewska Joanna, 2015: Konsumpcja internetu mobilnego, [w] Raport: Perspektywy rozwojowe Mobile online w Polsce 2015, IAB Polska, 20-23.

Cisco VNI Mobile, 2016: Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2015-2020.

Coleman David, Yola Georgiadou, Jeff Labonte, 2009: Volunteered Geographic Information: The nature and motivation of producers, "International Journal of Spatial Data Infrastructures Research", vol. 4(1), 332-358.

Czapiewski Konrad, Roman Kulikowski, Jerzy Bański, Maria Bednarek-Szczepańska, Marcin Mazur, Mariola Ferenc, 2012: Wykorzystanie ICT w rolnictwie Mazowsza - ujęcie przestrzenne, "Studia Obszarów Wiejskich", t. XXX, Warszawa.

Doolin Bill, Lois Burgess, Joan Cooper, 2002: Evaluating the use of the Web for tourism marketing: a case study from New Zealand, "Tourism Management", vol. 23, 557-561. (Crossref)

Drzewiecki Maciej, 2001: Podstawy agroturystyki. Oficyna Wydawnicza OPO, Bydgoszcz.

Evans Michael, 2007: Analysing Google rankings through search engine optimization data, "Internet Research", vol. 17(1), 21-37. (Crossref)

Gąsiewski Mariusz, Przemysław Modrzewski, 2015: W drodze do poznania potrzeb, [w] Raport: Perspektywy rozwojowe Mobile online w Polsce 2015, IAB Polska, 4-9.

Górski Jacek 2005: Przemiany internetowych planów miast polskich, "Roczniki Geomatyki", nr 3(2), 61-62.

Hargittai Eszter, Fullerton Lindsay, Menchen-Trevino Ericka, Yates Thomas Kristin 2010: Trust online: Young adults' evaluation of web content, "International Journal of Communication", vol. 4, 468-494.

IGiPZ-PAN, 2012: Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, Raport końcowy, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN, Warszawa.

Jagusiewicz Andrzej, Maria Byszewska-Dawidek, 2010: Turystyka wiejska w 2010 roku i założenia jej rozwoju, Wydawnictwo Instytut Turystyki, Warszawa.

Kemp Simon, 2016: Digital in 2016 report: We Are Social's. Compendium of Global Digital, Social and Mobile Data, Trends and Statistics.

Kłodziński Marek, 2014: Przedsiębiorczość pozarolnicza na wsi w procesie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, "Wieś i Rolnictwo", nr 1(162), 97-112.

Knight Kayla, 2011: Responsive web design: What it is and how to use it, "Smashing Magazine", Vol. 12, ps. 234-262.

Kowalski Paweł, 2005: Funkcjonalność geoinformacyjnych witryn internetowych, "Roczniki Geomatyki", nr 3(2), 77-87.

Kozak Marek, 2006: Rola agroturystyki w rozwoju obszarów wiejskich. Stan i rekomendacje, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Król Karol, 2007: Techniczno-merytoryczny stan internetowych witryn gospodarstw agroturystycznych, [w] Ogólnopolska Sesja Kół Naukowych (nr 33). Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków. (Crossref)

Król Karol, 2015a: Ocena dostępności ofert turystycznych małych gospodarstw rolnych w Internecie, "Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych. Problems of Small Agricultural Holdings", nr 4, 5-23. (Crossref)

Król Karol, 2015b: Funkcjonalność oraz funkcje witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych, "Ekonomia i Zarządzanie", nr 7(1), 343-355.

Król Karol, 2015c: The description and comparative analysis of chosen tools automatizing the process of creating interactive maps of spatial objects. "Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL)", vol. 3, 91-99. (Crossref)

Król Karol, Dawid Bedla, 2015: Ocena wykorzystania technologii responsywności w projektach witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych, "Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych. Problems of Small Agricultural Holdings", nr 3, 53-65. (Crossref)

Król Karol, Dawid Bedla, 2016: Geoinformacja w sprzedaży produktu turystycznego, "Marketing i Rynek", nr 3, 20-28.

Król Karol, Barbara Prus, Tomasz Salata, 2016: Geoportal 2: nationwide network node of spatial information - description of its characteristics and an attempt at evaluation of selected functionalities, "Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL)", nr 1, 47-63. (Crossref)

Król Karol, Tomasz Wojewodzic, 2006: Strona internetowa źródłem przewagi konkurencyjnej gospodarstwa agroturystycznego, "Wieś i Doradztwo", nr 1-2(45-46), 59-62.

Kuna Jakub, Anna Rzuciło, 2015: Jak zobaczyć informację, czyli różnorodne funkcje mapy w procesie wymiany informacji. "Folia Bibliologica", nr 57, 87-97. (Crossref)

Krzyżanowska Krystyna, Rafał Wojtkowski, 2012: Rola internetu w promocji usług agroturystycznych, "Studia Ekonomiczne i Regionalne", nr V(1), 48-57.

Law Rob, Shanshan Qi, Dimitrios Buhalis, 2010: Progress in tourism management: A review of website evaluation in tourism research, "Tourism Management", vol. 31(3), 297-313. (Crossref)

Lestari Devita Mira, Hardianto Dadan, Hidayanto Achmad Nizar, 2014: Analysis of user experience quality on responsive web design from its informative perspective, "International Journal of Software Engineering and its Applications. Science and Engineering Research Support Society", vol. 8(5), 53-62.

Liu Jie, Zi Lu, 2004: Development, Distribution and Evaluation of Online Tourism Services in China, "Electronic Commerce Research", vol. 4, 221-239. (Crossref)

Malaga Ross, 2007: The value of search engine optimization: An action research project at a new e-commerce site, "Journal of Electronic Commerce in Organizations", vol. 5(3), 68-82. (Crossref)

Marcotte Ethan, 2010: Responsive web design. A List Apart no 4, New York, 25 May, http://alistapart.com/article/responsive-web-design, dostęp: 09.01.2015.

Marek Rafał, 2015: Determinanty rozwoju polskich biur podróży w Internecie, Wydawnictwo Promotor, Warszawa.

Mohorovičić Sanja, 2013: Implementing responsive web design for enhanced web presence, [w] 36th International Convention on IEEE "Information & Communication Technology Electronics & Microelectronics (MIPRO)", 1206-1210.

Natda Kailashkumar, 2013: Responsive Web Design. Eduvantage, "An International Referred Journal of Business, Accounting, Information Technology & Law", vol 1, no 1, http://eduvantage.omvvim.edu.in/index.php/eduvantage/article/view/18/PDF, dostęp: 02.09.2016. (Crossref)

Pamuła-Cieślak Natalia, 2013: Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, "Toruńskie Studia Bibliologiczne", nr 1(10), 111-126, doi: http://dx.doi.org/10.12775/TSB.2013.006. (Crossref)

Palka Ewa, 2010: Kierunki rozwoju pozarolniczej działalności na obszarach wiejskich w Polsce. "Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich", nr 1, 163-174.

Peterson Michael, 2015: Evaluating mapping APIs. In Modern Trends in Cartography. Springer International Publishing, 183-197. (Crossref)

Pieczyński Sebastian, Walery Susłow, 2012: Analiza porównawcza witryn internetowych w skali pomiarowej HHS, "Pomiary, Automatyka, Kontrola", nr 58(5), 475-479.

Sikora Jan, 2014: Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, w kontekście perspektyw rozwoju wsi i rolnictwa w Polsce. Analiza wyników badań empirycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki", nr 3(27), 114-126.

Smaga Marta, 2015: Czy w tym roku zaskoczy cię Google? [w] Raporty interaktywnie.com - Marketing w wyszukiwarkach, 42-49.

Sroka Wojciech, Tomasz Wojewodzic, 2010: Agroturystyka - panaceum na problemy rolnictwa?, "Problemy Zagospodarowania Ziem Górskich", nr 57, 31-39.

Wiatrak Andrzej Piotr, 1996: Wpływ agroturystyki na zagospodarowanie obszarów wiejskich, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej", nr 1, 34-46.

Yu Jin, Boualem Benatallah, Fabio Casat, Florian Daniel, 2008: Understanding mashup development, "IEEE Internet Computing", vol. 12(5), 44-52. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.